close
تبلیغات در اینترنت
دستگاه های غیرمخرب تعیین دانسیته آسفالت

تبلیغات

ما را دنبال کنید

جستجوگر

آمارگیر

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 195
  • کل نظرات : 37
  • :: آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 2
  • تعداد اعضا : 2516
  • :: آمار بازديد
  • بازديد امروز : 56
  • بازديد ديروز : 75
  • بازديد کلي : 450,936
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 23.20.245.192
  • مرورگر :
  • سيستم عامل :

آخرین ارسالی های انجمن

[if gte mso 9]>  

 

چگالی بهترین معیار سنجش کیفیت یک سطحراه تمام شده است که به متخصصان و مهندسان این اطمینان را می دهد که راه احداث شدهحداقل تا عمر طرح و یا بیشتر از آن دوام می آورد. اندازه گیری چگالی مخلوط آسفالتیدر حین عملیات تراکم، از این نظر که حاوی دو نکته مهم است، در نتیجه کار مؤثر است. اول اینکه این مطلب را مشخص می کند که درچه مرحله ای از عملیات تا رسیدن بهچگالی تعیین شده، قرار داریم و از این نظر می تواند بعنوان نشانگری برای پیمانکارباشد که آیا نیاز به اقدامات تعدیلی برای رسیدن به چگالی نهایی می باشد یا نه.

 

دوم اینکه به پیمانکار اطلاع می دهدکه چه زمانی عملیات تراکم متوقف شود و ادامه عملیات در مراحل دیگر دنبال شود.

 

در حال حاضر متداول ترین و البته دقیقترین روش برای تعیین دانسیته در محل مخلوط آسفالتی در سطح کشور، روش مغزه گیری میباشد. روش معمول برای انجام این کار استفاده از مغزه گیر و آزمایش بر روی مغزه هایبدست آمده است. اما این روش که بصورت سنتی سالیان متمادی است که در کشور اجرا میشود دارای معایب عمده ای است که چند مورد آن شامل:

ایجادخرابی در سطح روسازی

هزینهنسبتا بالا

عدمتکرار پذیری برای یک نقطه خاص

عدمتوانایی ثبت تغییرات متغیرهایی نظیر وزن مخصوص واقعی برای یک نقطه خاص و صرف وقتزیاد است.

 

بنابر دلایل ذکر شده، انجام آزمایشبروش مغزه گیری با روش های دیگر جایگزین می شود. از جمله زمان بر بودن منجر به اینمساله می شود که نقاط ضعف لایه اجرا شده به سرعت مشخص نشود و لذا اقدامات اصلاحیمربوط به رویه در زمان مناسب صورت نمی گیرد.

 

در راستای بهینه نمودن روند انجامآزمایش های بالا می توان از آزمایش های غیر مخرب(NDT) استفاده کرد. این نوع آزمایش ها درسطح روسازی ایجاد خرابی نمی کنند، هزینه انجام آنها کمتر می باشد، تکرار پذیرند وبعلت عدم ایجاد خرابی بوسیله آنها به راحتی می توان تغییرات متغیرهای دلخواه نقطهمورد نظر را نیز ثبت کرد، که در حال حاضر شامل دو روش هسته ای و غیر هسته ای میباشند.

 

تعیین چگالی مخلوط آسفالتی به روشهسته ای

یکی از آزمایش هایی که در تعییندانسیته لایه های سنگدانه ای کاربرد دارند، آزمایش هسته ای می باشد که از آن میتوان در تعیین چگالی و رطوبت خاک استفاده کرد. برای هر کدام از موارد مورد استفادهدر روسازی یعنی اندازه گیری چگالی به روش هسته ای روش های خاصی وجود دارد که درچند دهه اخیر مورد تحقیق بوده اند و دستگاه های خاصی که ثمره این تحقیقات می باشنداز فن آوری ویژه ای سود می برند. نکته مهم در این دستگاه ها آن است که رسیدن بهدقت مورد نیاز آزمایش های روسازی، به این بستگی دارد که چشمه(source) رادیواکتیو از چه نوع باشد و در ضمنمتغیرهای هندسی دستگاه باید تطبیق کافی با آزمایش های روسازی و شرایط انجام آنهاداشته باشند.

اندازه گیر هسته ای ارزان تر و سریعتر از روش مغزه گیری ( کر گیری ) است، اما با این حال معایب زیادی نیز دارد. اولینو بارزترین ضرر آن استفاده از یک منبع رادیو اکتیو است که مسلما نیاز به تنظیماتزیاد و تعلیم تخصصی نیروی کار آزموده دارد.

عیب دیگر آن شامل کسب مجوز و نوسازیتجهیزات، آموزش تکنسین ها و کارکردن نه چندان ساده و جاسازی تجهیزات آن می

باشد.

 

نقاط قوت دستگاه چگالی سنج هسته ای

 

1-      براساس مقایسه های صورت گرفته توسط مراکز و موسسات، دقت دستگاه هسته ای از دستگاههای غیر هسته ای بیشتر است.

 

2-      شرایطتغیرات دما و تغییرات رطوبت بر روی عملکرد دستگاه تأثیری نمی گذارد.

 

نقاط ضعف دستگاه چگالی سنج هسته ای

 کار با این دستگاه ها نیاز به آموزش ویژه کاربران دارد.

 

خطرتشعشعات مضر به دلیل وجود منبع رادیو اکتیو همیشه وجود دارد و هیچگاه حتی سازندهدر مورد بی خطر بودن دستگاه در این زمینه تاکیدی نداشته است و نیز ذکر این مطلبضروری است که کاربر این دستگاه بعد از مدت زمان مشخصی کار با دستگاه، باید تعویضشود.

 برای کار با این دستگاه ها نیاز به مجوز کار با دستگاه می باشد.

 وزن دستگاه هسته ای در مقایسه با دستگاه های دیگر غیر هسته ایبالاتر است (لااقل 2 برابر) و بدیهی است که این اختلاف وزنی هنگامی که روزانه صدهابرداشت صورت می گیرد قابل توجه است.

 دستگاه های هسته ای نیاز به یک زمان گرم شدن اولیه (Warm up) برای شروع به کار دارند در حالیکه این زمان برای دیگر دستگاههای غیر هسته ای به اندازه زمان روشن شدن دستگاه است.

 زمان برداشت برای تکمیل یک آزمایش در محوطه کار برای این دستگاهبیشتر از زمان برداشت برای دستگاه های غیر هسته ای می باشد.

 

عدم توانایی در سنجش چگالی مخلوط هایبصورت مغزه (آزمایشگاهی یا برداشت از محل) از دیگر نکات منفی کار با این دستگاهاست.

 

صاحب نظران صنعت روسازی و کاربراندستگاه های تعیین چگالی مخلوط های آسفالتی، به دلائل فوق الذکر و مخصوصا خطر منبعرادیو اکتیو دستگاه علاقمند به استفاده از تجهیزات جایگزین برای این دستگاه میباشند.

تعیین دانسیته مخلوط آسفالتی به وسیلهروش غیرهسته ای دستگاه(PQI)

نشانگر کیفیت روسازی (Pavement Quality Indicator) ابزاری است به منظور تعیین سریع درجهتراکم روسازی، که به کمک آن مشخص می شود آیا آسفالت اجرا شده به میزان تراکم مناسبرسیده است یا نه.

این وسیله برای مقایسه با تکنولوژیهای حال حاضر در تعدادی از قراردادها مورد آزمایش واقع شده است.

 

این وسیله به دفعات زیاد در امریکامورد استفاده قرار گرفته است و منابع زیادی تصدیق کرده اند که این دستگاه، درکنترل کیفیت مخلوط های آسفالتی بسیار موثر بوده است.

بر اساس اطلاعات موجود، این سیستم در12 کشور و 145 ایالت به فروش رسیده است.

 

تجربیات حاصله راجع به این سیستم حاکیمطالب زیر است:

- کارکردن و استفاده از دستگاه ساده است.

- محدودیتحمل و نقل برای دستگاه وجود ندارد.

- کاربا دستگاه نیاز به آموزش محدود و ساده ای دارد.

- سبکاست.

- درمدت زمان کوتاهی چندین اندازه گیری صورت می گیرد.

- بهسرعت به اطلاعات حاوی میزان و کیفیت تراکم دست یابی حاصل می شود.

- درمورد اینکه آیا لایه به صورت یکنواخت متراکم شده است، تشخیص حاصل می شود و امکاناصلاحات سریع فراهم می شود.

 

تکنولوژی اندازه گیری

دستگاه تعیین مقدار چگالی واقعی را بااندازه گیری مقاومت الکتریکی انجام می دهد. مقاومت الکتریکی آسفالت تابع ثابت دیالکتریک آن است. سیستم(PQI)، یک مدار الکتریکیفراهم می کند که این مدار یک ولتاژ فرکانس رادیویی تولید می کند که به یک الکترودحسی اعمال می شود و الکترود حسی یک میدان الکتریکی در مصالح روسازی ایجاد می کند.یک الکترود حسی دوم پاسخ های دی الکتریک از مصالح روسازی را اندازه گیری می کند.یک تحلیلگر داده، چگالی مصالح روسازی را بر اساس مقاومت جریان مختلط مصالح روسازیتعیین می نماید.

ناحیهاتصال به زمین

ناحیهدریافت الکتریکی

ناحیهبرداشت تغییرات چگالی

 

جمع بندی کلی از دیدگاه کاربراندستگاه های غیر مخرب غیر هستهای تعیین دانسیته روسازی

 در مورد دستگاه های الکترومغناطیسی استفاده از سیگنال هایالکترو مغناطیسی این مزیت را نسبت به دستگاه های هسته ای دارد که نیاز به آموزشهای ویژه کاربر، مدرک یا مجوز کار با دستگاه و خطر تشعشعات رادیو اکتیو را منتفیمی سازد. اما با این حال قبل از پذیرفتن هر تکنولوژی جدیدی برای تعیین چگالی مخلوطآسفالتی، نیاز مبرم به ارزیابی آن در دو وضعیت آزمایشگاهی و میدانی تحت شرایطکنترل شده وجود دارد.

 گرچه هر دو دستگاهPQI و پیو تراکر دقت دستگاه چگالی سنجهسته ای مورد استفاده را نداشتند اما از طرف دیگر مزایای مرتبط نبودن با قواعدمربوط به منابع رادیواکتیو دستگاه هسته ای و نیز توانایی برداشت چند تایی در مدتزمان کوتاهی، آنها را برای کنترل کیفیت چگالی روسازی در طول دوره ساخت مورد توجهبیشتر قرار می دهد.

کالیبراسیوناین دستگاه ها برای مصالح شرایط محلی در رسیدن به نتایج صحیح بسیار مهم می باشد.در هر جای ممکن، کالیبراسیون با استفاده از یک مقطع آزمایش باید صورت گیرد. امافرضیات موجود براساس اطلاعات و تجربیات در دسترس در مورد مصالح محلی و مصرفی می تواندبه میزان قابل توجهی در افزایش دقت و صحت نتایج تاثیر گذار باشد.

هر دو دستگاهPQI و پیوتراکر، تجهیزات مناسبی برایکنترل چگالی مخلوط آسفالتی(Hot Mix Asphalt)در طولدوره اجرا می باشند. هر دو دستگاه قابلیت برداشت نتایج سریع به منظور تعیین نقاطبا چگالی کم و داده های پرت و همچنین انجام اقدامات اصلاحی را دارند.

 

تغییرات در میزان رطوبت، دانه بندی،منبع تامین مصالح و اختلاف دمای بین مصالح مرجع و روسازی که مد نظر اندازه گیریاست، بر روی درستی قرائت ها تاثیر می گذارند.

 سازندگان دستگاهPQI توصیه کرده اند در صورت بالا بودندرصد آب موجود در مخلوط، برداشت و قرائت صورت نگیرد. این در حالی است که عدد خاصیرا برای میزان H2o بالا توصیه نکرده اند ولی بنابر نتایجو مشاهدات آزمایشگاهی این عدد بالاتر از 5 درصد بنظر می رسد.

عددH2o نشان داده شده در نمایشگر دستگاه شاخصخوبی برای تعیین حد رطوبت بنظر می رسد.

در بیشتر موارد کاهش دما باعث افزایشدر مقدار چگالی محاسبه شده توسط دستگاهPQI می شود و دال های سرد چگالی بالاتریداشتند.

ضروری است که دستگاه با یک مقطعروسازی (یا دال) که چگالی آن مشخص است و از همان مصالحی که برای روسازی هدف، مدنظرساخته شده، کالیبره شود. براساس نتایج مطالعات میدانی 2001، نتیجه گرفته شد که بهمنظور استفاده از دستگاه های اندازه گیری غیر هسته ای برای بدست آوردن چگالیروسازی، ضروری است تا کالیبراسیون تجهیزات بر مبنای مقادیر چگالی شناخته شده ومصالح مشابه بکار رفته در روسازی انجام شود. با توجه به اینکه، این عمل در عملیاتمیدانی مشکل می باشد، بنابراین کارایی و استفاده هر دو دستگاه PQI و پیوتراکر در مقوله سنجش چگالی روسازی برای پذیرش کیفیت QA (Quality Acceptance) خود را نمایان می کند.

بازخورد فوری بدست آمده توسط هر دواین تجهیزات، کمک به تشخیص مکان های با چگالی پایین در روسازی می باشد و سپسعملیات اصلاح به منظور روسازی یکنواخت انجام شود.

برچسب ها

ارسال نظر

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

نظرات ارسال شده

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

نرم افزار کاربردی




ارتباط با مدیر

ارتباط با مدير

نظرسنجی

کدام گرایش رشته عمران را می پسندید؟